Observera att denna nyhet är äldre än 10 månader och att innehållet därför kan vara inaktuellt.

Föräldrautbildning för dig som behöver stöd i din föräldraroll

Att vara förälder kan vara en stor glädje, men oro, frågor och bekymmer kan också höra till föräldraskapet. Därför erbjuder Växjö kommun föräldrautbildningar där du kan få stöd i ditt föräldraskap och prata med andra föräldrar om olika situationer som föräldrar kan stöta på med sina barn.

För dig som har barn i ålder 0-10 år startar utbildningen Trygghetscirkeln den 27 februari. Utbildningen fokuserar på samspelet mellan föräldrar och barn och hur du kan förstå ditt barns känslomässiga behov av trygghet, tröst och stöd.

För dig som är tonårsförälder startar utbildningen ABC Tonår i april. ABC Tonår är ett föräldrastödsprogram med gruppträffar som syftar till att stärka relationen mellan tonåring och föräldrar.

Du som är tonårsförälder kan också gå en digital utbildning genom föräldrawebben. Det är ett program där du som förälder genomför kursen på egen hand med stöd av en föräldraguide. Hela kursen tar ungefär åtta veckor att genomföra.

För dig som är pappa finns det samtalsgrupper där du kan dela med dig av dina tankar och erfarenheter samt ta del av andras.

Mer information om dessa utbildningar och andra föräldrautbildningar som Växjö kommun erbjuder.

Senast uppdaterad: 3 februari 2023