Observera att denna nyhet är äldre än 10 månader och att innehållet därför kan vara inaktuellt.

Klart vilka som bygger ny förskola och grundskola i Bäckaslöv

Kommunstyrelsen har utsett vinnande förslag i markanvisningstävlingen gällande ny grundskola och förskola i Bäckaslöv. Vinnarna bakom förslaget är Altura och Turako som tillsammans med skoloperatören Raoul Wallenbergskolan kommer att bygga grundskola och förskola enligt sitt tävlingsförslag ”Skolnod Bäckaslöv”.

Förutom en förskola för 180 barn och en grundskola för 600 elever ska aktörerna även bygga en idrottshall i området.

- Vi är mycket stolta över den här markanvisningen i Växjös nya stadsdel Bäckaslöv och ser fram emot att tillsammans med Altura och Raoul Wallenbergskolorna få fortsätta vara med att bidra till utvecklingen i Växjö. Vår vision för ”Skolnod Bäckaslöv” är att skapa en nod med skola, förskola och idrottshall där lärande, lek och rörelse går hand i hand, säger Ola Klinterhäll, vd och grundare, Turako AB.

”Skolnod Bäckaslöv” ska erbjuda barn, elever och vårdnadshavare en sammanhållen skolgång från förskola till grundskolans årskurs 9 och aktörernas ambition är att bygga byggnaderna i trä som sedan ska certifieras för BREEAMs nivå Excellent. Den nya grundskolan planeras vara klar till höstterminen 2026.

- Vi är glada att det varit ett sådant stort intresse för den här tävlingen med flera bra förslag. Vi vill nu varmt välkomna det vinnande teamet bestående av Altura och Turako med verksamheten Raoul Wallenbergskolorna till kommunen. De har presenterat ett väl genomarbetat förslag som håller hög nivå vad gäller såväl gestaltning som hållbarhet, säger Pernilla Tornéus (M), kommunstyrelsens ordförande.

Altura äger, förvaltar och utvecklar samhällsfastigheter. Turako är en skolfastighetsutvecklare och Raoul Wallenbergskola är en friskola som är godkänd av Skolinspektionen. Huvudman för skolorna är Raoul Wallenbergskolorna AB. Företaget grundades 2005 och den första skolan startade 2006. Idag finns nio förskolor och fem grundskolor.

Bakgrund

Markanvisningstävling för skol-/förskoletomt har pågått under år 2022 inom ramen för stadsutvecklingsprojekt Bäckaslöv. I Bäckaslöv planeras för cirka 1 200 bostäder, kontor, en ny områdespark samt utbyggd 5G-infrastruktur.

Exteriörbild Skolnod Bäckaslöv

Illustrationsbild Altura/Turako