Växjö Pride

Nu uppmärksammar Växjö kommun Växjö Pride. Bland annat genom att tåga i prideparaden den 11 maj, flagga hela veckan och genom ett konstverk vid Växjösjön.

Pride vecka 19

Växjö kommun ska vara förebild och föregångare när det gäller arbetet med mångfald, antidiskriminering och mänskliga rättigheter. Växjö kommun arbetar för att lyfta människors lika värde och är aktiv i Växjö Pride på flera olika sätt. Bland annat flaggar vi varje år med prideflaggan utanför kommunhuset, vilket tidigare beslutats i kommunfullmäktige.

Under Växjö Pride uppmärksammas veckan på flera olika sätt:

• Se konstverket om du går runt Växjösjön, så missa inte konstverket Dancing Qeer Queens som görs i samarbete med konstnär Carin Pleininger.
  • Gå med Växjö kommun i prideparaden. Samling sker på Norrtullskolans parkering klockan 13.00 den 11 maj. Paraden tågar iväg klockan 14.00 och beräknas hålla på i 1- 2 timmar. Välkommen att gå tillsammans med kollegor från Växjö kommunkoncern
  • Prideflaggan hissas utanför kommunhuset och flera andra av kommunkoncernens verksamheter, bland annat i bostadsområden, utanför skolor och särskilda boenden. Flaggor kommer även pryda bilar och cyklar som används av exempelvis Vidingehem, Vöfab och hemvården.
  • Anta klädutmaningen Let’s go rainbow där du varje dag klär dig i respektive färg:
    • Måndag - röd
    • Tisdag - orange
    • Onsdag - gul
    • Torsdag - grön
    • Fredag - blå
    • Lördag - lila

Dessutom har flera bolag och förvaltningar egna initiativ för att uppmärksamma Prideveckan både för invånare och medarbetare.

Växjö Pride

Växjö Pride är en ideell förening som arbetar för att synliggöra, stödja och utveckla förutstättningar för homosexuella, bisexuella, trans- och queerpersoners liv. Varje år arrangerar Växjö Pride en pridefestival i Växjö vecka 19.

Mer information om Växjö Pride finns på vaxjopride.se Länk till annan webbplats.

Senast uppdaterad: 8 maj 2024