Sädesärlan 1

Växjö kommun har tagit fram förslag på ändring av detaljplan för del av fastigheten Sädesärlan 1 i Sandsbro. Förslaget är ute på granskning under perioden 17 maj – 7 juni 2024.

Planprocess utan planprogram fram till granskning

Sammanfattning

Aktuellt planområde omfattar befintlig idrottshall tillhörande Sandsbro skola. Syftet med ändringen av detaljplan är att kunna medge permanent bygglov för idrottshallen samt att kunna bygga ut hallen med två omklädningsrum och förråd.

Idrottshallen byggdes från början som en tillfällig lösning efter att delar av Sandsbro skola, inklusive dåvarande idrottshall, brann ner 2017. Hallen har endast ett tidsbegränsat bygglov eftersom gällande detaljplan inte tillåter byggnader på den aktuella platsen. Men nu bedöms befintlig idrottshall fylla dagens behov i Sandsbro. För att idrottshallen ska kunna ligga kvar på platsen behöver detaljplanen ändras.

Ta del av förslaget

Detaljplan för Sädesärlan 1 - digital sammanfattning av planförslaget Länk till annan webbplats.

Mer information om planförslaget hittar du nedan.

Granskning - lämna synpunkter

Under granskningstiden (17 maj – 7 juni 2024) finns möjlighet för berörda myndigheter, fastighetsägare och andra intressenter att lämna synpunkter på planförslaget.

Synpunkter på planförslaget lämnas via e-post eller brev senast den 7 juni 2024.

E-post: sbn@vaxjo.se
Postadress: Växjö kommun, Samhällsbyggnadnämnden, Box 1222, 351 12 Växjö

Frågor

Om du har frågor om förslaget är du välkommen att kontakta planarkitekt Markus Hulenvik. Du når honom via Växjö kommuns kontaktcenter, telefon 0470-410 00 eller e-post info@vaxjo.se.

Senast uppdaterad: 16 maj 2024