Art is our friend

Linnéuniversitetet: World Cultures
29 maj - 3 juni 2018

Mellan 29 maj och 3 juni anordnar internationella studenter en gemensam utställning på Växjö konsthall, där de tillsammans utforskar begreppet universalism. Under vårterminen 2018 på Linnéuniversitetet i Växjö läste en grupp internationella studenter en avancerad kurs i världskulturer, bestående av delkurser i litteratur, musik och film. Det fjärde och sista delmomentet är en gemensam utställning, där samtliga studenter skapa enskilda projekt. Utställningen heter Art is our friend: Sex Lies och World Cultures.

Tid och plats

Invigning 29 maj klockan 17.30-18.30, i Norra rummet på Växjö konsthall. Lördag 2 juni mellan klockan 13-15 kommer två panelsamtal anordnas vid Det fria ordets hus, i anslutning till två av utställningens konstprojekt. Utställningen pågår till och med den 3 junuí 2018.

Medverkande

Gwen Maddy Hansson (USA): "Min utställning handlar om media och cirkulationen av falska nyheter, så kallade ”fake news”, främst med utgångspunkt i migrationsfrågan. Jag har använt barnboksinspirerade illustrationer för att gestalta förloppet kring en falsk nyhetshistoria som har kopplingar till Sverige."

Weilan Jin (Kina): "Min utställning är en videopresentation om ett liv i fred kontra ett liv i krig. Det väcker frågor som jag hoppas kommer att ge publiken en unik syn på universalism."

Hamza Chiheb (Marocko): "Min utställning är en samling bilder och målningar om migration. Genom denna utställning kommer publiken utforska flyktingars lidande".

Filip Hallbäck (Sverige): "Mitt projekt kommer att uppmärksamma kvinnor som nominerats till Nobelpriset i litteraturen, men aldrig vunnit. Frågor som rör jämställdhet har blivit mycket aktuell på grund av debaclet som pågått inom Svenska akademin under våren."

• Växjö konsthall

Reception