Kostnadsfri simskola för barn i förskoleklass

Är ditt barn fött 2018? Då kan du anmäla barnet till förberedande simskola som ska leda till vattenvana under hösten 2024. Simskolan är helt kostnadsfri och det finns ett begränsat antal platser.

Växjö kommun kommer även i år att genomföra satsningen gratis simskola för alla barn födda 2018 (och som är bosatta i Växjö kommun). Växjö Simsällskap i samarbete med Växjö kommun driver verksamheten under höstterminen 2024.

Simskolan riktar sig till barn födda 2018 som är bosatta i Växjö Kommun och som inte tagit del av den kostnadsfria sommarsimskolan 2024.

Bassängdjup

Djupt vatten (verksamheten kommer att bedrivas med extra ledare på plats). Barnet behöver inte vara vattenvant eller kunna simma för att tillgodose sig verksamheten på ett tryggt och säkert sätt.

Innehåll

Vattenvana, samt bad-och båtvett. Motsvarar innehållet i Baddaren Ny och Baddaren Forts i vår ordinarie verksamhet. Har man gått i simskola förut i Växjö Simsällskap och är rekommenderad Pingvinen Ny eller högre hänvisar vi till Växjö Simsällskaps ordinarie verksamhet. Observera att denna inte är kostnadsfri.

Förkunskapskrav

Inga förkunskaper krävs. Vi kommer vid behov försöka göra nya gruppindelningar på plats utifrån barnens förkunskaper. Detta kommer inte att påverka bokad tid.

Upplägg

8 lektionstillfällen á 45 minuter. Undervisningen bedrivs på djupt vatten med 3-4 barn/ledare.

Tider och plats

Information om tider hittar ni på Växjö Simsällskaps hemsida.

Undervisningen bedrivs på Norremarksvägen 5, i en mindre undervisningsbassäng.

Start- och slutdatum

Vecka 35-42 eller vecka 43-51 (inställd verksamhet under höstlovet vecka 44).

Anmälan till Växjö simsällskap

Med start den 30 juli klockan 13.00 kan du anmäla plats till höstens båda omgångar av vattenvanan på Växjö Simsällskaps webbplats. Länk till annan webbplats.Du kan anmäla ditt barn till en av höstens omgångar. Observera att det är begränsat antal platser och att vi inte kan garantera att alla sexåringar får ta del av den kostnadsfria simskolan.

För att kunna boka en plats behöver du skapa ett konto, vilket också görs via bokningssidan. Har du inte tillgång till dator går det även bra att ringa Växjö Simsällskap på telefon 0470- 466 50 Länk till annan webbplats.
E-postadress: kansli@vaxjosimsallskap.com

Övrig information

Kom i god tid till badet vid första lektionstillfället, gärna minst 15 minuter innan gruppen börjar.

• Barnet ska byta om och duscha innan lektionen börjar.
  • Barnet måste ha badkläder på sig under lektionerna.
  • Har du frågor kring simundervisningen, ta kontakt med Växjö simsällskap.
  • Har du frågor kring transport, badkläder eller övrigt, ta kontakt med Växjö kommun.
Senast uppdaterad: 2 juli 2024