Observera att denna nyhet är äldre än 10 månader och att innehållet därför kan vara inaktuellt.

Sommarskola gymnasiet åk 1 och 2, 2020

Kommunfullmäktige har gett Utbildningsförvaltningen uppdraget att genomföra sommarskola för gymnasiet. Sommarskola är ett bra sätt för eleverna att få extra hjälp, tid och möjlighet att nå målen.

För gymnasieelever som går på nationella program sker Sommarskolan 15 juni till 26 juni på Katedralskolan. Undervisningstiden är mellan 09.00-15.15.

För gymnasieelever som går ett introduktionsprogram eller språkintroduktion sker sommarskolan 11 juni till 25 juni på Elin Wägnerskolan tillsammans med grundskolans åk 8 och 9. Undervisningstiden är mellan 09.00-14.30

Sommarskolan kostar ingenting och du får lunch på skolan.

Busskort ges till de elever som får minst 6 km till sommarskolan.

Vad innebär Sommarskola för dig som elev?

Om du har missat viktiga moment, eller känner att du har svårt att nå målen (minst betyget E) i något ämne, kan Sommarskola vara något för dig. Undervisningen sker i mindre grupper, så din lärare kan lägga mer tid på just dig och anpassa undervisningen individuellt för dig. Efter Sommarskola finns möjlighet för dig att få ditt betyg ändrat till minst betyget E om du uppfyller kunskapskraven för detta. (sk prövning).

Om man blivit antagen till sommarskolan är närvaro obligatorisk.

Det är mycket viktigt att du talar med din mentor eller den lärare du har i det ämne du vill läsa i Sommarskola innan du ansöker till Sommarskola.

Du ansöker om sommarskola via E-tjänst Länk till annan webbplats.. Ansökan ska göras senast 26 april. Om ni inte har något mobilt BankID finns möjligheten att ansöka på blankett som finns på din skola. Sommarskola gymnasiet åk 1 och 2 - ansökan

Senast uppdaterad: 18 februari 2022