För dig i 9:an

På Kungsmadskolan får du möjlighet att utveckla ett intresse under kreativa och roliga år. Här träffar du nya kompisar som tycker om samma saker som du och hängivna lärare som verkligen bryr sig om dig. Vi har ett stort programutbud där du kan välja en utbildning som leder till vidare studier eller jobb. Alla har olika intressen, men ett bra råd är att följa ditt hjärta. Se till att välja något som du verkligen brinner för!

För dig som ska ansöka till gymnasiet finns all information du behöver på vår webbplats gymnasieval.vaxjo.se Länk till annan webbplats.. Där kan du läsa mer om alla gymnasieprogram på de kommunala gymnasieskolorna, hur och när man ansöker, studieekonomi, boende och mycket mer.

Tänk på...

• vad du vill jobba med i framtiden och vilket program som kan passa bäst för jobbet.
  • att välja det du själv är intresserad av och inte det som kompisarna väljer eller vad som är trendigt just nu.
  • att din studie- och yrkesvägledare kan hjälpa dig med ditt val. Du kan få nya tankar och ny information som kan vara avgörande. Boka vägledningssamtal!
  • att ta alla chanser att skaffa kunskap om de olika gymnasieprogrammen.
  • att kolla webben, prata med folk runt omkring dig, göra studiebesök på olika program och kontakta skolorna för att få svar på dina frågor. Var nyfiken!
  • att du ska trivas på ditt program i tre år - valet är inte livsavgörande. Du kan söka jobb och vidareutbilda dig efter alla gymnasieprogram.

Lycka till med ditt gymnasieval!

Senast uppdaterad: 2 januari 2024