gymnasieval.vaxjo.se

För dig som ska ansöka till gymnasiet finns all information du behöver på vår webbplats gymnasieval.vaxjo.se Länk till annan webbplats.. Där kan du läsa om alla gymnasieprogram och skolor, hur och när man ansöker, studieekonomi, boende och mycket mer.

Gymnasieval – ansökan till gymnasiet

Gymnasievalet öppnar upp sin ansökan 15 januari. I Växjö är sista dag för ansökan till gymnasiet den 15 februari. I april får du ett preliminärt antagningsbesked och i början på juli kommer ett slutligt antagningsbesked. Observera att den preliminära antagningen grundar sig på dina betyg från höstterminen i årskurs 9 medan den slutliga antagningen grundar sig på dina slutbetyg.

Du kan alltså påverka dina antagningschanser till ett program beroende på om du lyckas höja dina betyg under vårterminen.

I början på juli är den slutliga antagningen klar. Tänk på att alla elever aktivt måste tacka ja eller nej till den erbjudna platsen.

För dig som står som reserv finns fortfarande chansen att komma in på ditt förstahandsval via reservantagningen som pågår den 5 augusti till den 31 augusti.

Gymnasievalet

I vår digitala gymnasiekatalog hittar du alla spännande program och inriktningar som du kan läsa hos oss. Här finns också mycket information inför ditt gymnasieval.

Senast uppdaterad: 3 januari 2024