Schwerin

Schwerin är huvudstad i den tyska delstaten Mecklenburg-Vorpommern, belägen cirka 55 kilometer sydost om Lübeck och med cirka 96 000 invånare. Växjö och Schwerin har varit vänorter sedan 1997.

Omkring 500 efter Kristus etablerade slaver en borg för sin furste i området, en borg som på 1160-talet brändes ner och ersattes av en ny borg på uppdrag av Henrik Lejonet, som även stiftade domkyrkan och gjorde Schwerin till centrum för kristendomen i det som sedan blev Mecklenburg.

Första världskriget medförde hunger och nöd för stadens befolkning, och Schwerin var under andra världskriget flera gånger mål för amerikanska och brittiska bombningar. Dock var dessa bombningar inte lika förödande som i andra nordtyska städer eftersom Schwerin saknade större industrianläggningar. Staden intogs i maj 1945 av amerikanska enheter, men ingick senare i den sovjetiska ockupationszonen. 1990 blev Schwerin säte för regeringen i förbundslandet Mecklenburg-Vorpommern.

Förbundsparlamentet har sitt säte i ett slott på en ö i den stora sjön Schweriner See. Ett riktigt sagoslott som sägs ha lika många torn som det finns dagar på året. En annan höjdpunkt är torget som präglas av den gamla stadens rådhus, gavelhusen och lejonminnesmärket. Domkyrkan är det enda byggnadsminnesmärket från medeltiden och hela året ges det konserter med organister från hela världen. Varje år i advent arrangeras också en stor julmarknad i Schwerin, ˝Mäkelborger Weihnachtmarktes˝. Mer information finns att få på Schwerins turistportal Länk till annan webbplats.

Växjö kulturskola tecknade 2013 ett samarbetsavtal med kulturskolan Ataraxia Länk till annan webbplats. i Schwerin, gällande utbyten inom både musik och bild. Kulturskolans kammarorkester besökte Schwerin tillsammans med Växjö Vänortsförening och Pensionärsuniversitetet i Växjö i maj 2013, ett mycket uppskattat besök där flera konserter gavs. Under hösten fördjupades samarbetet ytterligare då brassbandet PotzBlech kom till Växjö.

Ett annat samarbete resulterade under hösten 2014 till konstutställningar i både Schwerin och Växjö. Fjorton konstnärer från Italienska palatset ställde den 26 oktober - 17 november 2014 ut i Schleswig-Holsteinhuset i Schwerin, en utställning med namnet Ein Italienischer Palast in Småland. Vid dess avslut tog Video Ergo Sum vid i Växjö Konsthall och Italienska palatset. Där visades verk av tre Schwerinkonstnärer från november 2013 till januari 2014.

Senast uppdaterad: 29 augusti 2022