Avgiftskontroll/efterdebitering

Växjö kommun gör varje år en avgiftskontroll för att se till att de familjer som har förskola i kommunen betalar rätt avgift. Det är en fråga om rättvisa och trygghet att alla familjer betalar rätt avgift för förskola enligt den taxa som finns. 2023 handlar kontrollen om de familjer som hade förskola under 2021.

Växjö kommun jämför de inkomstuppgifter som varje hushåll har lämnat till kommunen med de taxerade årsinkomsterna som Skatteverket varje år samlar in. Den totala årsinkomsten enligt Skatteverkets uppgifter delas med 12, vilket ger en genomsnittlig månadsinkomst. Kommunen jämför sedan det beloppet med inkomstuppgiften som hushållet lämnat till kommunen i systemet Saits.

Eftersom Skatteverkets uppgifter inte finns tillgängliga tidigare sker kontrollen med två års fördröjning. Under 2023 handlar avgiftskontrollen därför om 2021.

Felaktiga avgifter rättas till

Om avgiftskontrollen visar att ett hushåll har betalat fel förskolesavgift sker en justering. Ett hushåll som betalat för låg avgift får betala den återstående summan. Kommunen skickar en retroaktiv faktura någon gång under året. Har man betalat för mycket sker en utbetalning från kommunen någon gång under året.

Inkomstuppgifter

Beräkning av hushållets inkomst

Det är hushållets gemensamma inkomster som används för att räkna ut avgiften för förskola och fritidshem. Hushållets inkomster slås samman oavsett om föräldrarna är gifta eller sambos och oavsett om de vuxna som bor i hushållet är barnets vårdnadshavare.

Om ni bodde tillsammans under det aktuella året har ni båda ansvar för att fakturan betalas. Det innebär inte att den som får fakturan som ensam ska betala hela beloppet.

Vid delad faktura görs en procentuell fördelning av avgiften utifrån respektive inkomst.

Avgiften för ett barns placering, enligt reglerna för maxtaxa, innebär att den sammanlagda avgiften inte kan överstiga aktuell nivå för maxtaxan. Avgiften vid delad faktura fördelas utifrån respektive platsinnehavares hushålls totala inkomst.

Avgiften som fakturan baseras på är hushållets totala bruttoinkomst vilket gäller alla skattepliktiga inkomster.

Inkomster som är skattepliktiga på Skatteverkets webbplats Länk till annan webbplats.

Uppdatera din inkomst

Varje förälder eller hushåll måste själv se till att inkomstuppgifterna som är rapporterade till kommunen är rätt.

Fel på underlag och faktura

Är det något som inte stämmer med din faktura; kontakta Växjö kommun på telefon 0470-410 00 eller via e-post på info@vaxjo.se.

Senast uppdaterad: 19 mars 2024