Om webbplatsen
Vår lättlästa webbplats är certifierad år 2013
av Centrum för lättläst.
Lyssnafunktionen
Vi använder oss av en lyssnafunktion.
Lyssnafunktionen heter webReader.
Lyssnafunktionen gör
att texten på en webbplats
kan läsas upp för dig.
Det kan hjälpa dig
som har svårt
att läsa text.
Lyssna på webbplatsen
PDf-filer
För att läsa PDF-filer
som finns på webbplatsen,
behövs ett särskilt hjälpprogram.
Hjälpprogrammet heter Acrobat Reader.
Ladda ner programmet Acobat Reader Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Acrobat Reader
är gratis att installera på datorn.
Filmer
Vi har en del filmer.
Filmerna är i ett format
som heter QuickTime.
Ladda ner programmet Quick Time.. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
QuickTime är gratis att ladda ner och installera.
Tillgänglighet
Växjö kommuns webbplats är byggd
enligt W3C:s, World Wide Web Consortium,
riktlinjer och standarder.
Det betyder att webbplatsen är byggd
så att den ska fungera
för personer som har en funktionsnedsättning.
Cookies
På webbplatsen används cookies.
En cookie används
för att vissa funktioner på webbplatsen
ska fungera.
Vi sparar ingen personlig information
genom cookies.
Information om besökaren
kan inte spåras.
Vad är en cookie?
En cookie är en liten textfil
som lagras på din dator.
Filen innehåller information.
Cookies används för att förbättra webbplatsen
för den som besöker den.
Stänga av cookies
Du kan stänga av cookies i din webbläsare.
Det går även begära
att webbläsaren ska fråga
om du accepterar cookies.
Var du går in och gör inställningarna
beror på vilken webbläsare du har.
Dataskyddsförordningen (GDPR)
Det finns en lag
som heter Dataskyddsförordningen.
På kommunens webbplats
måste vi följa Dataskyddsförordningen.
Dataskyddsförordningen beskriver
vilka personuppgifter vi får publicera
på en webbplats.
Personuppgifter är till exempel
namn på personer
eller ett fotografi där man tydligt kan se
vem fotografiet föreställer.
Snabbtangenter
Dessa tangenter kan du använda för snabbkommande på webbplatsen.
- S - Hoppa över navigering, hoppa direkt till textinnehållet
- 0 - Om webbplatsen, tillgänglighetsinformation
- 1 - Startsida
- 2 - Nyheter
- 4 - Sökfunktion
- 6 - FAQ
- 7 - Kontakt
Gör så här om du har Windows
- Internet Explorer: Tryck ALT och Snabbkommando, sedan ENTER
- Mozilla och Netscape: Tryck ALT och Snabbkommando
- Firefox: Tryck ALT och SHIFT och Snabbkommando
- Opera:Tryck SHIFT och ESC och Snabbkommando
Gör så här om du har Mac
De flesta webbläsarna: CTRL och Snabbkommando Se din webbläsares hjälpavsnitt för mer information.
Textstorlek
Textstorleken kan ändras.
I de flesta webbläsare
håller du ner Ctrl-tangenten
och snurrar på mushjulet.
Du kan också klicka på Ctrl-tangenten
och minus-tangenten
för att minska texten.
Och klicka på Ctrl-tangenten
och plus-tangenten
för att öka texten.
Frågor och synpunkter
Har du frågor eller synpunkter
på innehållet på denna webbplats
är du välkommen att höra av dig till oss.
Du kan ringa eller mejla till oss

Telefon: 0470-410 00

E-post: info@vaxjo.se