Läxhjälp Online

Växjö kommun har ett samarbete med Röda Korsets Ungdomsförbund för att öka tillgängligheten till likvärdig läxhjälp utanför skoltid. Tjänsten heter Läxhjälp Online.

Om tjänsten Läxhjälp online

Läxhjälp online är ett komplement till olika sätt av läxstöd, med syfte att erbjuda hjälp med läxor utanför skoltid. Tjänsten riktar sig till elever i grundskolan (åk 4-9) och är uppbyggd så att det är enkelt att vara anonym för den som vill. Elever kan använda tjänsten själva men även vårdnadshavare för att lättare kunna hjälpa sina barn vid behov.

Tjänsten är gratis och det enda som behövs är en internetuppkoppling till det digitala verktyg kommunen erbjuder.

Läxhjälp Online administreras av Röda Korsets Ungdomsförbunds volontärer och är öppen fyra dagar i veckan, måndag till torsdag kl. 19-21.

Så funkar tjänsten

Eftersom det är en digital läxhjälp så möts elever och läxhjälparna via dator, mobil eller surfplatta. Eleverna loggar in via länken nedan och kan där enkelt se vilka ämnen de kan få hjälp med (när chatten är öppen kan de scrolla ner och se olika ämnen, baserade på vilka ämnen läxhjälparna som är online just då bemästrar).

Där kan elever också välja om de vill chatta i textform eller genom videosamtal (med eller utan kamera). Efter att de gjort sitt val ställs de i kö och slussas sedan vidare till en frivillig läxhjälpare.

Senast uppdaterad: 25 oktober 2022