Konton och lösenord

Här finns information om hur du gör om du har glömt ditt lösenord eller vad som händer med ditt Google-konto när du slutar skolan.

Elev – Jag har glömt mitt lösenord

Gå till skolans reception eller Elevsupporten på Teknikum, så får du ett nytt lösenord till ditt konto.
Detta lösenord gäller för de flesta av skolans tjänster som Google, nätverket, Skolon, lärplattformar mm.

Har du en Chromebook, så ansluts den automatiskt till nätverket.
Använder du en PC, Mac, iPad eller annan typ av utrustning så väljer du det trådlösa nätverket VXO.

Byt lösenord själv

På inloggningssidan login.vaxjo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du klicka på Byt lösen för att byta till ett lösenord du lättare kommer ihåg.

Återställ ditt lösenord själv

På inloggningssidan login.vaxjo.se Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. kan du klicka på Återställ lösenordet.
OBS. För att kunna göra det, måste du först ha registerat dig med en lämplig metod, för att kunna återställa ditt lösenord om du glömmer det.

Vad händer med ditt Googlekonto när du slutar skolan?

När du slutar skolan, har du 90 dagar på dig att spara ner material du har sparat på ditt Googlekonto. (Drive, mail osv) Du får materialet sparat i olika standardformat, så du kan vända dina dokument och filer i andra program.

Använda tjänsten TakeOut Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att spara ner till din privata dator.

Använd tjänsten Överför innehållet  Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster. för att överföra din Drive och Gmail till ett privat Gmail-konto.

Efter 90 dagar stängs ditt konto, och du kommer inte längre åt det.
Vi raderar alla konton på våra tjänster 6 månader efter du slutat skolan.

Senast uppdaterad: 8 juni 2023